Schat aan ervaring 'verzilveren'

Jammer dat er zoveel braak blijft liggen aan opgedane ervaring... Wat allemaal is meegemaakt in naaste omgeving of door gewerkt te hebben met mensen die 'uit het evenwicht' zijn geraakt. Wij zoeken mensen die consequent zijn en zich kunnen verplaatsen in andermans gedachtewereld.

Dit uitdagende vrijwilligerswerk heeft enorm veel te bieden. Het gaat namelijk de grenzen verleggen en het leven verrijken. En niet onbelangrijk: het krijgen van de voldoening en een goed gevoel om de persoonlijke talenten te kunnen inzetten. De nieuweling mag rekenen op een gedegen inwerkperiode en dat de beroepskrachten steunen als nodig. Vanzelfsprekend wordt op de komst van vrijwilligers gerekend maar hun vakanties en dergelijke hebben altijd voorrang. Vrijwilligers zijn bij ons verzekerd en hebben reiskostenvergoeding.

In Oss en regio worden mensen die 'de weg zijn kwijtgeraakt' tijdelijk opgevangen in de High Intensive Care (HIC). Persoonlijke aandacht en een zinvolle dagbesteding is enorm belangrijk voor hen. Door de tijdelijke opname wisselt de samenstelling van de groep geregeld.

Wat tijdens zo'n bezoek te doen is erg eenvoudig. Bijvoorbeeld, iemand apart nemen voor een persoonlijk gesprek; met een of meerderen wandelen, een bordspelletje spelen, kaarten of een potje tafeltennis. Het uitleven met een bal in de sportzaal kan natuurlijk ook. Nog een ideetje: met de groep iets koken of bakken of de lunch of een diner verzorgen.
De hoofdzaak is dat er enkele vrijwilliger zijn die extra persoonlijke aandacht kan geven en een luisterend oor bieden.
Hopelijk lukt het om wekelijks enkele uurtjes vrij te maken om deze mensen iets te geven waar zij dagen mee vooruit kunnen. Dat bezoek kan voor hen een stimulans zijn om door te leven.

Vanzelfsprekend is er altijd een intensief contact met beroepskrachten. De collegiale werksfeer is opperbest. Als gevolg daarvan is een vrijwilligersjubileum van tien jaar, bij ons niet uitzonderlijk.

Geïnteresseerd in dit uitzonderlijke vrijwilligerswerk kunnen zich vrijblijvend oriënteren door contact op te nemen met:
Teamleider (HIC) Martijn van Dongen, 0412-847000
of coördinator vrijwilligerswerk Theo Rovers, 06-23789978.
Per e-mail: Vrijwilligerswerk@ggzoostbrabant.nl